26.09.2012 06:54

Sazba DPH 2013 - jaká tedy bude?


26. září 2012  4:01
Ani tři měsíce před koncem roku není jasné, jak vysoká bude příští rok sazba DPH. Zvýší se od příštího roku na 15 a 21 procent, zůstane stejná, nebo se sjednotí na 17, 5 procenta? Kromě zákazníků, kteří u většiny zboží netuší, zda podraží, či zlevní, to přináší problémy samotným firmám a obchodníkům.

(ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Šestice poslanců ODS nepodpořila návrh vlády na růst DPH o jeden procentní bod, tedy na 15 procent u potravin, léků či jízdného a na 21 procent u ostatního zboží, a do hry se tak vrátila už schválená jednotná sazba 17,5 procenta. Může také přijít nový návrh na zachování dnešních sazeb. Na stole jsou tedy tři varianty vývoje a definitivní verze může být jasná až těsně před koncem roku.

"Čerstvá sbírka zákonů plná daňových novinek patří k českým Vánocům stejně jako koledy. Letos ale tato hra s podnikateli získala nový rozměr," upozorňuje Jan Čapek, daňový expert z poradenské společnosti Ernst & Young.

Jak se přizpůsobování firem nové výši DPH dotkne koncových zákazníků Čtěte ve středu, 26. září.

 
MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone
 

Firmy tak mají problémy při přípravě svých rozpočtů na příští rok, část z nich neví, jak směřovat svou cenotvorbu, a těžko se jim odhaduje vývoj trhu a jejich podnikání. Musí proto propočítávat všechny varianty.

"V současné době je velice obtížné upravit vnitřní IT systémy v souvislosti se změnou sazby DPH," popisuje Michaela Hendrychová, ředitelka pro daně tuzemské Telefóniky. V podmínkách velké telekomunikační firmy znamená každý zásah do DPH nejen úpravy vnitřních IT systémů, ale také úpravu smluv a ceníků s dalšími obchodními partnery či přecenění skladů.

A samozřejmě položka nejdůležitější: nastavení cen pro koncové zákazníky. Firmy musí řešit, zda ceny jejich zboží či služeb kvůli DPH vzrostou, zůstanou ve stejné výši, nebo dokonce klesnou. A jak se to projeví v jejich maržích a v hospodaření. Zároveň si nejsou jisté, kam směrovat své reklamní a marketingové plány.

Firmy tratí desítky milionů

"Nejistota a nedostatek času nám velmi komplikují práci. Musíme pracovat ve všech variantách, které tak celou změnu sazby ještě více prodražují. Nakonec se může ukázat, že jsme to dělali zbytečně," dodává Hendrychová. Podle ní tak například Telefóniku může stát aktuální nejistota až desítky milionů korun, které vynaloží navíc.

Konkurenční T-Mobile odhaduje vícenáklady také na desítky milionů korun a zároveň upozorňuje, že musí připravovat také různé dělení základu daně u faktur zákazníkům na přelomu roku. Zjednodušeně řečeno jde o to, že vyúčtování obvykle není nastavené přesně od začátku do konce měsíce, ale přesahuje do dvou měsíců. U služeb v prosinci tak bude muset být současná sazba DPH, u služeb čerpaných v lednu nová sazba. To vše na jednom vyúčtování pro klienta.

"Náklady související s nestandardně rychlou změnou legislativy by neměly nést subjekty, které ji nezpůsobily. A už vůbec by neměly postihovat zákazníky. Z těchto důvodů potřebujeme znát odpověď o sazbě DPH co nejdříve," uvedla mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Podle ní bude muset operátor změnit zhruba padesát svých systémů.

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/vyssi-dph-problemy-0a7-/ekonomika.aspx?c=A120925_195335_ekonomika_brm


26. září 2012  4:01
Ani tři měsíce před koncem roku není jasné, jak vysoká bude příští rok sazba DPH. Zvýší se od příštího roku na 15 a 21 procent, zůstane stejná, nebo se sjednotí na 17, 5 procenta? Kromě zákazníků, kteří u většiny zboží netuší, zda podraží, či zlevní, to přináší problémy samotným firmám a obchodníkům.

(ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Šestice poslanců ODS nepodpořila návrh vlády na růst DPH o jeden procentní bod, tedy na 15 procent u potravin, léků či jízdného a na 21 procent u ostatního zboží, a do hry se tak vrátila už schválená jednotná sazba 17,5 procenta. Může také přijít nový návrh na zachování dnešních sazeb. Na stole jsou tedy tři varianty vývoje a definitivní verze může být jasná až těsně před koncem roku.

"Čerstvá sbírka zákonů plná daňových novinek patří k českým Vánocům stejně jako koledy. Letos ale tato hra s podnikateli získala nový rozměr," upozorňuje Jan Čapek, daňový expert z poradenské společnosti Ernst & Young.

Jak se přizpůsobování firem nové výši DPH dotkne koncových zákazníků Čtěte ve středu, 26. září.

 
MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone
 

Firmy tak mají problémy při přípravě svých rozpočtů na příští rok, část z nich neví, jak směřovat svou cenotvorbu, a těžko se jim odhaduje vývoj trhu a jejich podnikání. Musí proto propočítávat všechny varianty.

"V současné době je velice obtížné upravit vnitřní IT systémy v souvislosti se změnou sazby DPH," popisuje Michaela Hendrychová, ředitelka pro daně tuzemské Telefóniky. V podmínkách velké telekomunikační firmy znamená každý zásah do DPH nejen úpravy vnitřních IT systémů, ale také úpravu smluv a ceníků s dalšími obchodními partnery či přecenění skladů.

A samozřejmě položka nejdůležitější: nastavení cen pro koncové zákazníky. Firmy musí řešit, zda ceny jejich zboží či služeb kvůli DPH vzrostou, zůstanou ve stejné výši, nebo dokonce klesnou. A jak se to projeví v jejich maržích a v hospodaření. Zároveň si nejsou jisté, kam směrovat své reklamní a marketingové plány.

Firmy tratí desítky milionů

"Nejistota a nedostatek času nám velmi komplikují práci. Musíme pracovat ve všech variantách, které tak celou změnu sazby ještě více prodražují. Nakonec se může ukázat, že jsme to dělali zbytečně," dodává Hendrychová. Podle ní tak například Telefóniku může stát aktuální nejistota až desítky milionů korun, které vynaloží navíc.

Konkurenční T-Mobile odhaduje vícenáklady také na desítky milionů korun a zároveň upozorňuje, že musí připravovat také různé dělení základu daně u faktur zákazníkům na přelomu roku. Zjednodušeně řečeno jde o to, že vyúčtování obvykle není nastavené přesně od začátku do konce měsíce, ale přesahuje do dvou měsíců. U služeb v prosinci tak bude muset být současná sazba DPH, u služeb čerpaných v lednu nová sazba. To vše na jednom vyúčtování pro klienta.

"Náklady související s nestandardně rychlou změnou legislativy by neměly nést subjekty, které ji nezpůsobily. A už vůbec by neměly postihovat zákazníky. Z těchto důvodů potřebujeme znát odpověď o sazbě DPH co nejdříve," uvedla mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Podle ní bude muset operátor změnit zhruba padesát svých systémů.

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/vyssi-dph-problemy-0a7-/ekonomika.aspx?c=A120925_195335_ekonomika_brm


26. září 2012  4:01
Ani tři měsíce před koncem roku není jasné, jak vysoká bude příští rok sazba DPH. Zvýší se od příštího roku na 15 a 21 procent, zůstane stejná, nebo se sjednotí na 17, 5 procenta? Kromě zákazníků, kteří u většiny zboží netuší, zda podraží, či zlevní, to přináší problémy samotným firmám a obchodníkům.

(ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Šestice poslanců ODS nepodpořila návrh vlády na růst DPH o jeden procentní bod, tedy na 15 procent u potravin, léků či jízdného a na 21 procent u ostatního zboží, a do hry se tak vrátila už schválená jednotná sazba 17,5 procenta. Může také přijít nový návrh na zachování dnešních sazeb. Na stole jsou tedy tři varianty vývoje a definitivní verze může být jasná až těsně před koncem roku.

"Čerstvá sbírka zákonů plná daňových novinek patří k českým Vánocům stejně jako koledy. Letos ale tato hra s podnikateli získala nový rozměr," upozorňuje Jan Čapek, daňový expert z poradenské společnosti Ernst & Young.

Jak se přizpůsobování firem nové výši DPH dotkne koncových zákazníků Čtěte ve středu, 26. září.

 
MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone
 

Firmy tak mají problémy při přípravě svých rozpočtů na příští rok, část z nich neví, jak směřovat svou cenotvorbu, a těžko se jim odhaduje vývoj trhu a jejich podnikání. Musí proto propočítávat všechny varianty.

"V současné době je velice obtížné upravit vnitřní IT systémy v souvislosti se změnou sazby DPH," popisuje Michaela Hendrychová, ředitelka pro daně tuzemské Telefóniky. V podmínkách velké telekomunikační firmy znamená každý zásah do DPH nejen úpravy vnitřních IT systémů, ale také úpravu smluv a ceníků s dalšími obchodními partnery či přecenění skladů.

A samozřejmě položka nejdůležitější: nastavení cen pro koncové zákazníky. Firmy musí řešit, zda ceny jejich zboží či služeb kvůli DPH vzrostou, zůstanou ve stejné výši, nebo dokonce klesnou. A jak se to projeví v jejich maržích a v hospodaření. Zároveň si nejsou jisté, kam směrovat své reklamní a marketingové plány.

Firmy tratí desítky milionů

"Nejistota a nedostatek času nám velmi komplikují práci. Musíme pracovat ve všech variantách, které tak celou změnu sazby ještě více prodražují. Nakonec se může ukázat, že jsme to dělali zbytečně," dodává Hendrychová. Podle ní tak například Telefóniku může stát aktuální nejistota až desítky milionů korun, které vynaloží navíc.

Konkurenční T-Mobile odhaduje vícenáklady také na desítky milionů korun a zároveň upozorňuje, že musí připravovat také různé dělení základu daně u faktur zákazníkům na přelomu roku. Zjednodušeně řečeno jde o to, že vyúčtování obvykle není nastavené přesně od začátku do konce měsíce, ale přesahuje do dvou měsíců. U služeb v prosinci tak bude muset být současná sazba DPH, u služeb čerpaných v lednu nová sazba. To vše na jednom vyúčtování pro klienta.

"Náklady související s nestandardně rychlou změnou legislativy by neměly nést subjekty, které ji nezpůsobily. A už vůbec by neměly postihovat zákazníky. Z těchto důvodů potřebujeme znát odpověď o sazbě DPH co nejdříve," uvedla mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Podle ní bude muset operátor změnit zhruba padesát svých systémů.

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/vyssi-dph-problemy-0a7-/ekonomika.aspx?c=A120925_195335_ekonomika_brm


Ani tři měsíce před koncem roku není jasné, jak vysoká bude příští rok sazba DPH. Zvýší se od příštího roku na 15 a 21 procent, zůstane stejná, nebo se sjednotí na 17, 5 procenta? Kromě zákazníků, kteří u většiny zboží netuší, zda podraží, či zlevní, to přináší problémy samotným firmám a obchodníkům.

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/vyssi-dph-problemy-0a7-/ekonomika.aspx?c=A120925_195335_ekonomika_brm

Ani tři měsíce před koncem roku není jasné, jak vysoká bude příští rok sazba DPH. Zvýší se od příštího roku na 15 a 21 procent, zůstane stejná, nebo se sjednotí na 17, 5 procenta? Kromě zákazníků, kteří u většiny zboží netuší, zda podraží, či zlevní, to přináší problémy samotným firmám a obchodníkům.

Šestice poslanců ODS nepodpořila návrh vlády na růst DPH o jeden procentní bod, tedy na 15 procent u potravin, léků či jízdného a na 21 procent u ostatního zboží, a do hry se tak vrátila už schválená jednotná sazba 17,5 procenta. Může také přijít nový návrh na zachování dnešních sazeb. Na stole jsou tedy tři varianty vývoje a definitivní verze může být jasná až těsně před koncem roku.

Firmy tak mají problémy při přípravě svých rozpočtů na příští rok, část z nich neví, jak směřovat svou cenotvorbu, a těžko se jim odhaduje vývoj trhu a jejich podnikání. Musí proto propočítávat všechny varianty.

V současné době je velice obtížné upravit vnitřní IT systémy v souvislosti se změnou sazby DPH, na konci roku se dost často investuje do automobilů apod. protože firma již ví jaký asi bude její hospodářský výsledek a zda si to může dovolit. O výhodnosti nákupu se ale letos rozhodnout nemůže, protože u velké položky je 3,5 procent dost peněz.

A samozřejmě položka nejdůležitější: nastavení cen pro koncové zákazníky. Firmy musí řešit, zda ceny jejich zboží či služeb kvůli DPH vzrostou, zůstanou ve stejné výši, nebo dokonce klesnou. A jak se to projeví v jejich maržích a v hospodaření. Zároveň si nejsou jisté, kam směrovat své reklamní a marketingové plány.

Nejistota a nedostatek času nám velmi komplikují práci. Musíme pracovat ve všech variantách, které tak celou změnu sazby ještě více prodražují.

Náklady související s nestandardně rychlou změnou legislativy by neměly nést subjekty, které ji nezpůsobily. Co s tím ale uděláme. Poslední dobou mám pocit, že jsme jen figurky, které čekají co bude a nemohou se dopředu nijak připravit na nadcházející situaci. Jak se nikdy do politiky nepletu, tak tentokrát mám pocit, že bych uvítala změnu.

—————

Zpět


Kontakt

Ing. Kateřina Králová

Miletice 45
273 24 Velvary


604 53 27 89